De Volkswagen Beetle Cabrio: een kleine geschiedenis

volkswagen beetle cabrio historieIn 1948, tien jaar na de introductie van de standaard Volkswagen Beetle, werd de eerste cabrio versie gepresenteerd. Het dak van de tweezitter was van dezelfde kunststof waarmee vroegere legertenten werden vervaardigd en in het dakframe kwamen er verschillende onderdelen van hout voor. Bij het neerhalen werd het dak gevouwen in een ruimte tussen de twee stoelen en het motorcompartiment.

De productie van de cabrio werd vanwege ruimtegebrek bij de Volkswagen fabrieken uitbesteed aan Hebmüller, een gewaardeerde Duitse carrosseriebouwer uit die periode. De Hebmüller fabriek kreeg echter reeds binnen een jaar te kampen met een brand en daaruit voortvloeiende toename van de assemblagekosten. In 1952 werd besloten de productie stop te zetten. Naar schatting zijn er in totaal slechts 700 stuks van het model gebouwd, waardoor ze momenteel een fortuin waard zijn onder autoverzamelaars. Officieel heetten de auto’s Volkswagen Type 14A, maar ze zijn bekend gebleven als Hebmüller Volkswagen Cabriolet.

De Karmann modellen Volkswagen Beetle Cabrio

Volkswagen was reeds in 1949 gestart met het uitbesteden van de productie van de cabrio Kever aan een andere onafhankelijke autobouwer, de Karmann fabriek in de Duitse stad Osnabrück. Hier werd een vierpersoons versie van de Volkswagen Beetle Cabrio geproduceerd. De officiële naam was toen nog de Volkswagen Type 14, aangezien de in de volksmond bekende naam Käfer/Kever/Beetle pas in 1967 door Volkswagen werd gebruikt in hun promotie (de standaard Beetle is begonnen als Volkswagen Type 1).

In de loop der jaren is de Volkswagen Beetle Cabrio qua vorm en technische eigenschappen volledig mee geëvolueerd met de standaard Volkswagen Beetle. De cabrio modellen waren doorgaans wat extravaganter uitgerust, met onder meer sierringen op de wielen, dubbele kaartzakken, dubbele asbakken en een make-up spiegel aan de passagiers zijde. Tot 1980 zijn er ongeveer 330.000 stuks Volkswagen Kever Cabrio geproduceerd in de Karmann fabriek.

De Volkswagen New Beetle Cabrio

Met de herintroductie van de Volkswagen Beetle als de Volkswagen New Beetle in 2003 kwam direct ook een moderne cabrio versie op de markt. De Volkswagen New Beetle Cabrio (Convertible) was trendy en werd door de fabrikant uitgevoerd in diverse eigentijdse kleuren. Met een automatisch schuifdak (welke tijdens het rijden kan openen en sluiten), een krachtige 1.8 liter motor, een stijlvol interieur en ruimte voor vier personen werd de Volkswagen New Beetle Cabrio een directe hit onder vooral jongere autorijders. Het model kent tot heden (2016) goede verkoopcijfers.